Dieta młodego piłkarza

Dieta młodego piłkarza, jest czynnikiem równie ważnym jak trening

Na początku młodzi piłkarze muszą wyrobić w sobie zdrowe nawyki żywieniowe.

Zaczynamy od małych zmian:

  • po pierwsze dzienna dieta sportowca musi zawierać 5 posiłków (3 podstawowe – śniadanie, obiad, kolacja i 2 uzupełniające – II śniadanie i przekąska),
  • posiłki muszą składać się z produktów nieprzetworzonych – kasze, płatki, warzywa, mięso, ryby, jajka, nabiał, pełnoziarniste pieczywo – tylko taka żywność dostarcza energię i pozwala przygotować organizm do dużych obciążeń fizycznych.
  • sportowcy nie mogą spożywać żywności przetworzonej (chipsy, słodycze, hamburgery, napoje gazowanych i wysokosłodzone itp.) – ponieważ nie tylko nie zawierają one żadnych wartości odżywczych, lecz jednocześnie strawienie ich wymaga poświęcenia własnych zasobów witaminowo-mineralnych co w konsekwencji osłabia organizm i naraża na kontuzje.

Dieta młodego piłkarza musi być urozmaicona

Kluczem do sukcesu jest zdrowa zbilansowana dieta piłkarza uwzględniająca zwiększone zapotrzebowanie energetyczne, wiek zawodnika, rodzaj uprawianej dyscypliny sportowej, intensywność wysiłku, aktywność pozasportowa, poziom wytrenowania, masa ciała oraz to czy zawodnik przybiera czy traci na wadze.

Dieta młodego piłkarza powinna być urozmaicona, uwzględniać odpowiedni stosunek zdrowych węglowodanów, zdrowych białek i zdrowych tłuszczy, które nie dopuszczą do wystąpienia niedoborów pokarmowych.

Nawodnienie organizmu podczas wysiłku

Należy pamiętać o prawidłowym nawodnieniu organizmu a zwłaszcza w newralgicznym momencie tj.  przed, w czasie i po treningu. Uczucie pragnienia nie jest adekwatne do utraty wody podczas wyczerpującego wysiłku, gdyż pojawia się zbyt późno i jest już sygnałem że organizm ma mniejszą wydolność fizyczną (spadek siły mięśni, spadek wytrzymałości, prędkości, energii i wzrost ryzyka kontuzji.

Odpowiednio zastosowane napoje skutecznie zapewnią uzupełnienie utraconych z potem płynów ustrojowych.
Lukasz Sakwa i Robert Lewandowski-Jasmed
Każdy piłkarz stosujący zasady prawidłowego żywienia w sporcie może mieć ogromną korzyść zyskując:

  • Optymalne wyniki w programie treningowym.
  • Lepszą regenerację między treningami i zawodami.
  • Osiągnięcie i utrzymywanie idealnej masy ciała i proporcji w składzie masy ciała.
  • Ograniczenie ryzyka kontuzji i choroby.
  • Pewność odpowiedniego przygotowania do rywalizacji w zawodach.

Joanna Sakwa – dietetyk Legnica

Facebook
Twitter
Google+
http://jasmed.pl/dieta-mlodego-pilkarza
RSS