Fruktoza w diecie

Fruktoza w diecie – to zły czy dobry zamiennik cukru? Spróbujemy odpowiedzieć na to pytanie. Przeczytaj i podejmij decyzje.

Oto ważne powody, dla których fruktoza może być złym zamiennikiem cukru.

W diecie zachodniej znaczna ilość codziennie przyjmowanych kalorii pochodzi albo z cukru albo z syropu glukozowo-fruktozowego produkowanego z kukurydzy. Oba składają się z dwóch prostych cukrów … glukozy i fruktozy.

Węglowodany nazwane inaczej cukrami to nie tylko cukier w cukierniczce i słodycze na półkach, Cukier to również: kasze, ryże, makarony, pieczywo. We wszystkich tych produktach znajduje się cukier prosty (glukoza) i/lub cukier złożony, który zamienia się w cukier prosty w procesie trawienia. Glukoza jest cukrem niezbędnym do życia. Dla naszego zdrowia nie bez znaczenia jest z jakiego źródła pochodzi, czy ze z dobrych węglowodanów – kasz, ryżu, ziemniaków, czy z niezdrowych cukrów prostych (słodkie i słone przekąski tj. batoniki, wafelki , cukierki, itd.).

“Słodkie chwile – gorzkie konsekwencje

Glukoza w przeciwieństwie do fruktozy jest cukrem potrzebnym do życia.

Ludzie nie potrzebują fruktozy i w całej historii ewolucji nie spożywali jej tak dużo jak obecnie. Kiedyś fruktoza pojawiała się tylko w okresie sezonu na owoce. I taka ilość była w zupełności wystarczająca. Obecnie syrop glukozowo- fruktozowy znajduje się praktycznie w każdym przetworzonym produkcie (gotowe sosy, dipy, majonezy, słodycze, soki, a nawet wędlina) – jest wszechobecny i bardzo niebezpieczny…

Fruktoza w diecie

Problem z fruktozą polega na tym iż jest ona metabolizowana w organizmie zupełnie inaczej niż glukoza. Podczas gdy w organizmie glukozę potrzebuje prawie każda komórka naszego ciała i zamienia ją w energię, fruktoze potrafi wykorzystać tylko wątroba. W ten sposób 100% fruktozy musi być metabolizowane przez wątrobę, co strasznie komplikuje sprawę, bo żadna wątroba nie ma takich mocy przerobowych. Jeśli nasza dieta opiera się na produktach, które mają w swoim składzie syrop glukozowo-fruktozowy, wątroba staje się przeciążona i zamienia fruktozę w tłuszcz. Liczne badania wskazują że, nadmierne spożycie fruktozy może być główną siłą napędową wielu z najpoważniejszych chorób naszych czasów , w tym: otyłości, cukrzycy typu II, choroby serca, a nawet raka.

Dlaczego fruktoza to zły wybór dietetyczny?

Nadmiar fruktozy w diecie powoduje:

  • Podwyższenie poziom Trójglicerydów we krwi,
  • Zwiększenie stężenie kwasu moczowego we krwi, co prowadzi do dny moczanowej i podwyższa ciśnienie krwi,

  • Osadzanie się tłuszczu w wątrobie, co w konsekwencji prowadzi do niealkoholowego stłuszczenia wątroby,

  • Insulinooporność , co prowadzi do otyłości i cukrzycy typu II. Insulinooporność prowadzi do produkcji dużej ilości insuliny a z nią skorelowany jest insulinopodobny czynnik wzrostu (IGF-1). Dużo insuliny dużo IGF-1. IGF-1 odpowiedzialny jest za proces nowotworzenia.

Bądź świadomym klientem i zawsze czytaj etykiety. Tak mało produktów nie zawiera w swoim składzie syrop glukozowo-fruktozowy, że czasami drobny zakup to wielkie wyzwanie. Zawsze bezpieczne są po prostu rzeczy nieprzetworzone. Kupujmy podstawowe produkt (mięso, kasze, warzywa, tłuszcze) i z nich przyrządzajmy proste potrawy. W takich produktach nikt nie ukrył syropu.

I pamiętaj: Wbrew pozorom zdrowa dieta nie musi być skomplikowana. Zdrowa dieta to prosta dieta.

Facebook
Twitter
Google+
http://jasmed.pl/fruktoza-w-diecie
RSS